Terceira - Reisverslag uit Angra do Heroísmo, Portugal van Johan en Milly Tuinman - WaarBenJij.nu Terceira - Reisverslag uit Angra do Heroísmo, Portugal van Johan en Milly Tuinman - WaarBenJij.nu

Terceira

Door: wacket

Blijf op de hoogte en volg Johan en Milly

19 Juli 2011 | Portugal, Angra do Heroísmo

Geachte lezer.
Met het vuurwerk om de orenzal ik u kont doen over onze belevenissen. We liggen dus sinds 16-7, na een nachtelijke tocht in een fantastische haven. Ik had al jaren de Marina in Stellendam in de ranglijst van beste sanitair staan maar Anglo de Heroisme staat nu met stip op 1.
Kompleet mat jacouzie en toegangs bewaking ziet het er werkelijk fantastisch uit. De haven ligt midden in de stad met twee kerken op korte afstand. Die Azoranen of is Azorieten zijn een godfsvrezend volkje. Ze bouwen kerken als kastelen.
Zo gebeurde het dat wij wederom met een Micra onder de billen ons in het lokale verkeer storten. Tercerra is een gedoofde vulkaan en er is een rondlopende kustweg met een aantal dwarsverbanden. Verdwalen is onmogelijk en ook hier is de natuur en uitzicht overweldigend.
Dank zij een collega van de schipper hebben we een uitstekende reisgids en daarin staat een prachtige autoroute in beschreven welke ons langs, een processie, schilderachtige vissersplaatsjes, leuke kustplaatsje via de top van de vulkaan, naar hete bronnen en een grot in een uitgedoofde vulkaan bracht. Vooral het laatste was bijzonder interressant want de kleuren scharkeringen zijn werkelijk fantastisch.
We kwamen zo enthousiast terug dat vandaag de rest van het flotielje ook gaat kijken.
De gemeenschap op zo’n eiland is erg interressant. Nieuwe genen zijn geld waard want het menselijke ras heeft wel kenmerken van degenereren.
Verder moet al het vertier vanuit de eigen gemeenschap komen. Zo speelde de lokale harmonie tijdens de processie er lustig op los, klonk goed en heeft men verder twee keer per jaar de voetbalklassieker Anlo de Heroisme tegen Victoiria, altijd moeilijk.
Een activiteit van vooral de zomermaanden zijn de diverse lokale festivals met zang, dans, eten en drinken en bull fighting.
De Romeinen wisten het al geef het volk brood en spelen en ze blijven rustig. Met het eten hadden we al ervaren dat het wel goed zat.
Met de spelen hebben ze zo hun eigen ideeën.

Men neme een stier, stop die in een houten krat en vervoer die van zijn rustige grazige weiden naar een stuk afgezette straat, waar zich reeds duizende mensen verzameld hebben. Rijkelijk voorzien van drank en eten. Bindt een lang touw om zijn nek, trek de bull met 5 man uit de kist en laat hem op de omstanders, de torreadores in de dop, afstormen. Je weet niet wat je ziet. Om een straat schoon te vegen werkt dit beter als de ME. Die bull rent twee keer door de straat, omstanders vluchten over muurtjes, duiken ramen in of zoeken enigzins een goed heenkomen op een andere manier. De meeste omstanders waaronder schipper en Co hadden een hoge uitzichtplaats gevonden om het geheel te aanschouwen.
Als de ene stier moe is nemen we een andere. Er schijnt en competie tussen de diverse stieren te bestaan. De winnaar mag een keertje bij een koe langs. We kunnen niet zggen dat de Partij van Tieme hier nu gelukkig mee zou zijn, maar het is altijd beter als het vechten in de arena tot de dood erop volgt.
Dat gebeurt hier trouwens ook een keer per week.
Voor de rest is het goed toeven, prettig klimaat, goede zwemwater temperatuur. Echt leuk.

Hedenmorgen nog contact gehad met Sparcraft in Frankrijk. De giek gaat morgen op transport, vluchtgegevens weten we nog niet. Afwachten maar. We gaan denk ik zo wel mee met het flotielje naar de volgende pleisterplaats. Dan gaan we daarvandaan wel terug.
Aurora

• 21 Juli 2011 - 11:59

Annet En Leo Beure:

Hallo buren, even een mededeling van huishoudelijke aard. De sleutel van de buitendeuren zijn vervangen.
    Dit is het gevolg van de poging tot inbraak. Als jullie thuis komen kunnen jullie de sleutel bij ons af halen [44]
    Hele fijne en goede vakantie toegewenst en we kijken weer uit naar de verslagen. vrolijke wuif Annet

• 21 Juli 2011 - 16:09

Edo Jonker:

We hebben aanvankelijk moeite gehad jullie blog op internet te vinden, vandaar nu pas een reactie. Na alle ontberingen zijn de huidige ervaringen in dit stadje wel een fraaie troost. We hebben jullie niet de gehele reis benijd om wat jullie meemaakten maar doen dat nu wel. Houden jullie met de groep ook nog wel eens palaver? De omstandigheden waaronder de klapgijp ontstond hadden van te voren besproken kunnen worden. Toen het gebeurde hadden jullie ongetwijfeld een achterlijke wind. Zou een Bulle talie een oplossing kunnen zijn? Kijken met belangstelling uit naar jullie volgende trajectverslag. Enje en Edo

Verslag uit: Portugal, Angra do Heroísmo

Atlantische oversteek

30 Juli 2011

We zijn er klaar voor
Johan en Milly

Wij varen deze zomer met onze boot AURORA een Wauquiez 40 Pilot Salon naar de Azoren en weer terug. Dit doen we samen met 14 andere zeilboten. We vertrekken 29-5 vanuit Vlissingen en gaan via de Belgische en Franse kust naar het kanaal eiland Geurnsey. Dan via Brest naar Noord Spanje. Bezoeken La Coruna, ontdekken de Ria's en via Lissabon gaan we in een 7 dagen durende oversteek naar de Azoren. Daar blijven we 18 dagen. Daarna via Zuid Engeland weer terug naar de thuis haven Den Helder. Via deze site houden we u op hoogte van ons avontuur.

Actief sinds 12 Mei 2011