Walvissen spotten. - Reisverslag uit Cowes, Verenigd Koninkrijk van Johan en Milly Tuinman - WaarBenJij.nu Walvissen spotten. - Reisverslag uit Cowes, Verenigd Koninkrijk van Johan en Milly Tuinman - WaarBenJij.nu

Walvissen spotten.

Door: Wacket

Blijf op de hoogte en volg Johan en Milly

17 Augustus 2011 | Verenigd Koninkrijk, Cowes

Geachte lezer,
Zaterdag 12 augustus
We zitten inmiddels bijna bij het uiterste noordwest puntje van Frankrijk alwaar we vanavond rond 0.00 uur langs hopen te gaan. Het begint al aardig op te schieten.
Zoals het er nu naar uitziet lopen we maandagmiddag, het is nu zaterdagmiddag, Cowes aan. De focus is weer helemaal gezet op naar huis gaan.

Toch kregen we gisteren het toetje op deze reis. Midden in de Golf van Bisckaye, mooi zonnig weer en een windje 3 Bfr, besloten we we weer eens lekker te gaan lunchen met tonijn salada, glaasje wijn etc. Echt lekker genieten.
Het eerste broodje belegd, ziet de schipper vanuit zijn ooghoek, op zo,n 20 meter naast de boot enorme beroering in het water en komt bijna gelijktijdig de rug van een, naar later blijkt, Noorse vinvis boven water. Een beesje van 30 ton en 20 meter lang. Gelijk bijgedraaid, zeilen weg en een kwartier lang op korte afstand het een en ander bestudeerd. Om de minuut kwam hij weer boven en zag en hoorde je weer de spuiter. Hij (of zij) was niet alleen want op 500 mtr van de boot zagen we nog een tweede spuiter. Na zo’n kwartiertje zag je het visje een echte hoekduik maken om de diepte in te gaan.
Er zijn in deze groep diverse boten die een walvis of griend naast de boot hebben gehad maar ons was dat nog niet overkomen. Zo dichtbij hadden wij ze nog nooit gezien. Fantastisch gewoon.
Later op de middag zagen we schuin achter de boot nog 4 spuiters, maar die waren zover weg dat we maar niet terug zijn gegaan. Verder met de orde van de dag, de wind trok wat aan en we liepen onder voltuig met 7 kpn. naar het noorden.
De slagroom kwam later, rond het eten. Duikt er ook weer een noorse vinvis op, vlak voor de boeg op minder dan 10 meter. Ik was bang dat we er bovenop zouden varen zo dichtbij. We hebben niet gemerkt dat we dit visje geraakt hebben en daar wij de gang er nogal in hadden was het lastig weer terug te draaien.

Dit maakt de reis echt helemaal compleet. We hebben niets meer te wensen nu.

Het weer is compleet omgeslagen. Het is zoals men in Nederland misschien gewend is geraakt maar wij zijn nog niet zo ver. Vannacht buien en stevige wind uit het zuidwesten wat er voor zorgt dat de Aurora van links naar rechts ligt te rollen. Allemaal niet zo confortabel. Nu was het vanmorgen een tijdje droog maar nu regent het weer. Dan kunnen we weer eens oefenen met de radar, want die staat nu continu aan. Het wordt drukker met de scheepvaart en het wordt opletten geblazen, zeker ook omdat de echo’s van kleine schepen wegvallen in een regenbui.
Net terwijl ik de laatste punt heb gezet, gaat de motor een ander geluid maken en trilt het achterschip. We hebben wat in de schroef gedraaid. Wat het is weten we niet maar dat er iets in zit is duidelijk. Als we harder als stationair gaan draaien trilt alles. We hebben al voor- en achteruit gedraaid in de hoop het kwijt te raken maar dat lukt niet. Tot overmaat van ramp valt ook alle wind weg en liggen we maar wat te slingeren op de golven. Het is niet verwonderlijk, op de heen weg had 20% van de schepen wat in zijn schroef. Er drijft hier zoveel troep in zee, het kan niet uitblijven. Hopen dat er snel wind komt want dan kunnen we tenminste rond Ouessant komen.

Dinsdag 16-8 Cowes.
We liggen inmiddels in Cowes en zijn hier gistermiddag aangekomen.
Het stukje ellende uit de schroef zijn we weer kwijt en dat voelt een stuk prettiger. Het bleek uiteindelijk een stuk net van een halve vierkante meter te zijn. Wat voel je jezelf onthand als je dat overkomt. Toch is het gelukt dit op eigen kracht kwijt te raken. We hebben een tien minuten achteruit gevaren waardoor er zeker de helft af is gegaan want daarna konden we al meer toeren draaien. Het is er uiteindelijk vooruit draaiend in gekomen dus moet het achteruit draaiend er weer uit. Daarna hebben we nog maar een paar keer vooruit en achteruit gedraaid en daarbij is het zo los gekomen dat op enig moment het van de schroef is getrokken door dewaterstroom. HIEP, HOI.
Cowes is weer zoals we Cowes kennen. Het centrum van waterminnend Engeland met alle faciliteiten die je maar kan bedenken. We liggen wat verder weg van de monding de rivier op. En gaan zo met de watertaxi naar Cowes. Daarna zal ik de website wel bijwerken.
Aurora.

• 17 Augustus 2011 - 13:48

Tilly Klaver:

Wat een ervaring zo op zee dat maak je ook niet zomaar mee.
    Dat zijn geen kleine jongens van zo,n 20meter, en voor de thuisblijvers ik zag pas een dvd met een aantal spuiters met jong dat was al een ervaring , wat is een mens dan eigenlijk toch klein .
    Gelukkig is het allemaal goed gegaan met het stuk net in en weer uit de schoef en is de bestemming bereikt.
    De laatste fase van de reis is gekomen weer naar huis , en zoveel ervaringen erbij . Nog even doorwerken en dan met de vut om te gaan( en varen) wat er ook mag komen in jullie leven.
    Groetjes en liefs Tilly

• 18 Augustus 2011 - 20:27

Margreet Zwetsloot:

Echt geweldig om jullie belevenissen
    zo gemakkelijk te kunnen volgen.
    Een avonturenreis is het zeker.
    Hier droomt vast elke zeezeiler van.
    Jullie maken deze droom waar!
    Goeie thuiskomst gewenst.

Atlantische oversteek

30 Juli 2011

We zijn er klaar voor
Johan en Milly

Wij varen deze zomer met onze boot AURORA een Wauquiez 40 Pilot Salon naar de Azoren en weer terug. Dit doen we samen met 14 andere zeilboten. We vertrekken 29-5 vanuit Vlissingen en gaan via de Belgische en Franse kust naar het kanaal eiland Geurnsey. Dan via Brest naar Noord Spanje. Bezoeken La Coruna, ontdekken de Ria's en via Lissabon gaan we in een 7 dagen durende oversteek naar de Azoren. Daar blijven we 18 dagen. Daarna via Zuid Engeland weer terug naar de thuis haven Den Helder. Via deze site houden we u op hoogte van ons avontuur.

Actief sinds 12 Mei 2011