Boom-ing business - Reisverslag uit Ponta Delgada, Portugal van Johan en Milly Tuinman - WaarBenJij.nu Boom-ing business - Reisverslag uit Ponta Delgada, Portugal van Johan en Milly Tuinman - WaarBenJij.nu

Boom-ing business

Door: wacket

Blijf op de hoogte en volg Johan en Milly

13 Juli 2011 | Portugal, Ponta Delgada

Beste lezer,
Ik had u nog niet op de hoogte gebracht van ons laatste stukje op de Oceaan. Zoals verwacht zagen we op het afgesproken tijdstip het eerste Azoren eiland opdoemen. Dat werd alleen maar groter in je blikveld wat het komt letterlijk stijl omhoog van 3000 meter onderwater naar zo’n 800 meter erboven. De zon erbij, bakstag windje 5 en we dendenren op de haven af. We besloten onder langs de kust aan sightseeing te gaan doen. Of we nu om 15.00 of om 17.00 binnen zouden lopen maakte niets uit.

En toen maakten we een grote fout.

Doordat de wind om het Eiland draaide bleken er allemaal wervelingen in de lucht te zitten. Nietsvermoedend en lekker lunchend in de zon draaide de wind in een flits meer dan 90 graden. De genua klapt over dek, het grootzeil slaat om en maakt wat heet een klapgijp. Voordat we konden reageren draaide de wind weer gelijk naar zijn oorspronkelijke positie met het gevolg dat we gelijk een klapgijp de andere kant op maakten. En dat allemaal bij windkracht 5.
Het gevolg een gebroken giek.

En dat is een wezelijk onderdeel van de zeilvoering.

Enfin zeil naar beneden. Bijkomen van de schrik en maar rustig verder op de genua. Gelukkig varen we naar het hoofdeiland met waarschijnlijk de meeste faciliteiten. In de Pilot vinden we al een telefoonnummer van een reparatie firma. Gelijk gebeld en zal na binnenkomst langs komen.
Om een lang verhaal kort te maken Er wordt vanuit Frankrijk een nieuw giek profiel ingevlogen en bij het reparatie bedrijf de onderdelen van de ouden giek overgezet op de nieuwe. Uiteindelijk krijg je dat geregeld via de dealer in Nederland want op de Azoren krijgen ze niets klaar. Het kost een dag mailen, bellen, overleggen maar nu loopt dan ook de trein. Nog alleen hopen dat hij op de afgesproken tijd op het station aankomt.

Schipper en Co hebben dee volgende dag een auto gehuurd om eens op het gemak het eilnd te bekijken. Maar hier over later.
Aurora.

• 17 Juli 2011 - 09:11

Frank:

dat s niet zo best Johan, maar naast de technische schade gelukkig niemand geraakt.
    zijn jullie nu gedwongen om veel langer op deze tropische verrassing te blijven of komt de totale planning helemaal niet in de war.

• 18 Juli 2011 - 11:18

Pascal Vd Bend:

Balen zeg! Zorgt dit akkefietje voor veel vertraging? Veel plezier nog en een behouden vaart. Ben erg jaloers (het regent hier al 2 weken bijna aan één stuk door)

Verslag uit: Portugal, Ponta Delgada

Atlantische oversteek

30 Juli 2011

We zijn er klaar voor
Johan en Milly

Wij varen deze zomer met onze boot AURORA een Wauquiez 40 Pilot Salon naar de Azoren en weer terug. Dit doen we samen met 14 andere zeilboten. We vertrekken 29-5 vanuit Vlissingen en gaan via de Belgische en Franse kust naar het kanaal eiland Geurnsey. Dan via Brest naar Noord Spanje. Bezoeken La Coruna, ontdekken de Ria's en via Lissabon gaan we in een 7 dagen durende oversteek naar de Azoren. Daar blijven we 18 dagen. Daarna via Zuid Engeland weer terug naar de thuis haven Den Helder. Via deze site houden we u op hoogte van ons avontuur.

Actief sinds 12 Mei 2011