Cascais, Het Saint Trope van Portugal. - Reisverslag uit Cascais, Portugal van Johan en Milly Tuinman - WaarBenJij.nu Cascais, Het Saint Trope van Portugal. - Reisverslag uit Cascais, Portugal van Johan en Milly Tuinman - WaarBenJij.nu

Cascais, Het Saint Trope van Portugal.

Door: wacket

Blijf op de hoogte en volg Johan en Milly

03 Juli 2011 | Portugal, Cascais

Geachte lezer,
We hebben inmiddels de monding van de Rio Tejo (de Taag) berijkt en zijn neergestreken in het Saint Trope van Portugal. Een leuk stadje, veel winkels, veel mooie mensen en voor Portugal hoge prijzen.
Om hier te komen hebben we eerst Viana do Castello aangedaan, waar al snel bleek dat we een stevig stormpje over ons heen zouden krijgen indien wij de oorspronkelijke datum zouden vertrekken. Dat betekende dus een vertraging van een dag op het schema. Een mooie reden voor de schipper zich op autenthieke wijze te laten scheren door de plaatselijke barbier. Heb op aanraden van diverse mensen nog geinformeerd naar de geestelijke toestand van de man want een scheermes op je adamsappel dwingt tot nadenken.
Het communicatie probleem was te groot om tot een bevredigend antwoord te komen maar als optimist van nature, toch maar door gezet.
De gemiddelde Portugees heeft een lengte van een meter zeventig en de kapperstoelen zijn daar dan ook op aangepast. De stoel was dus ook te klein voor mij. Gelukkig had de barbier een vast hand, een uitdrukkingsloos gezicht en een scherp mes, waardoor ik als slachtoffer na zo’n vijf minuten mij toch enigzins begon te ontspannen.
Heren lezers, ik kan het u aanbevelen.

We hebben daarna bij de locale Rent a Camel een C3-tje gehuurd en zijn de rest van de dag de omgeving eens gaan verkennen. Zo hebben we met eigen ogen kunnen zien dat Portugal weer geteisterd wordt door bosbranden. In een tijdsbestek van een paar uur was het vuur minstens 5 km tegen de wind in gelopen. Pas toen het echt groot dreigde te worden kwam er een blus helicopter die er wat aan probeerde te doen. Terug op de boot regende het asdeeltjes en zag de boot er na verloop van tijd niet meer uit. Enfin de volgende dag om zes uur losgooien en op naar Cascais. Het werd een prachtige zeildag. Om 8 uur stond de spinakker erop, het werd nog even precair omdat halverwege de ochtend de wind inzakte maar na 1 uur s’middag denderden we naar het zuiden. Omdat het 180 mijl is en wij daar naar verwachting 36 uur over gaan doen lopen de schipper en de Co schipper omstebeurten wacht. 6 uur op, 6 uur af. Door achter die spi aan te gaan kan je uitgebreid een boek lezen. Uiteindelijk hebben we tot de volgende ochtend 6 uur gespinakkerd. Omdat we verwachten dat de wind weg zou vallen, je met zijn tweeën moet zijn om het ding netjes weg te halen en de schipper de rest van de ochtend wilde gaan slapen, zijn we maar over gegaan op een ander zeilvoering. Het kwam ook zo uit, om negen uur wind weg, motor bij. Om een uur of vier lagen we vast in Cascais.
Morgen door naar Lissabon en dan gaan we dinsdag op pad naar de Azoren. Spannend hoor, maar ook wel trots dat we al zo ver zijn gekomen zonder noemens waardige problemen.
Aurora.

Jan

• 04 Juli 2011 - 06:03

Wilma:

Hallo John en Milly
    Wat een prachtige reis maken jullie.Het is enorm leuk om zo met jullie mee te mogen leven.Iedere maandag wordt er gevraagd of er weer nieuwe reisverslagen zijn. We willen jullie nu nog een goede vaart naar jullie einddoel toewensen. Een vriendelijke groet vanuit de DV Mediaan

• 04 Juli 2011 - 06:49

Jo Van Marieke:

Johan en Milly, geweldig om jullie te volgen en... Johan, dat je kon zeilen wist ik al maar als je zo door gaat (oefening baart kunst) kom je straks ook nog terug als volleerd schrijver. Of is de Co-schipper, terecht met hoofdletter, mede-redactrice van jullie reisverhalen?! Geniet en maak een mooie overtocht naar de Azoren.
    Groetjes, vanaf het Franse platteland, zon, windkracht 2 en een glas rode wijn op jullie gezondheid, Jo

• 04 Juli 2011 - 15:49

Ineke En Anthony:

Nou op naar de eindbestemming het gaat vast allemaal goed. Tot nu toe in ieder geval al een geslaagde reis als ik jullie verhalen zo lees.

• 04 Juli 2011 - 21:14

Tineke:

Ja, jullie mogen er best trots op zijn dat het zo goed gaat en ook nog leuk is. Nu het spannende stuk. Een hele goede reis gewenst. We lezen het wel weer.

• 05 Juli 2011 - 01:38

Steve Tong:

Hi,
    It's amazing what you can find on Google! Milly you will have to explain to your husband who I am - if you can remember so far back, I knew you as Milly van Pesch then. I'm pleased to see that you found someone more suitable than me to marry and now appear to be leading the exciting, unconventional life I think you always wished for. I'm so pleased your life turned out well for you. Have a great adventure - I'll be following your progress with interest

Verslag uit: Portugal, Cascais

Atlantische oversteek

30 Juli 2011

We zijn er klaar voor
Johan en Milly

Wij varen deze zomer met onze boot AURORA een Wauquiez 40 Pilot Salon naar de Azoren en weer terug. Dit doen we samen met 14 andere zeilboten. We vertrekken 29-5 vanuit Vlissingen en gaan via de Belgische en Franse kust naar het kanaal eiland Geurnsey. Dan via Brest naar Noord Spanje. Bezoeken La Coruna, ontdekken de Ria's en via Lissabon gaan we in een 7 dagen durende oversteek naar de Azoren. Daar blijven we 18 dagen. Daarna via Zuid Engeland weer terug naar de thuis haven Den Helder. Via deze site houden we u op hoogte van ons avontuur.

Actief sinds 12 Mei 2011