Costa del Morto en nog wat stoffige heiligen. - Reisverslag uit Portosin, Spanje van Johan en Milly Tuinman - WaarBenJij.nu Costa del Morto en nog wat stoffige heiligen. - Reisverslag uit Portosin, Spanje van Johan en Milly Tuinman - WaarBenJij.nu

Costa del Morto en nog wat stoffige heiligen.

Door: wacket

Blijf op de hoogte en volg Johan en Milly

21 Juni 2011 | Spanje, Portosin

Geachte lezer(es). Wij hebben wederom een mijlpaal bereikt. Zondag morgen vertrokken wij bijtijds vanuit Camarinas en 3 uur later ronden wij motorzeilend Cabo de Finnisterre, het noord-westelijke puntje van Spanje. De verwachting was dat de wind aan de noordkant 4 Beafort zou zijn en aan de zuidkant 3. Het werd 5 en 2 dus klopte het weerbericht toch. Aan de zuidkant kwam gelijk de zon prachtig door en werd het zo warm op de kuipvloer, dat je er niet meer met blote voeten op kon staan. Jammer genoeg had ook de tonijn zondag aan het houden want die wilden niet meer bijten.
Zo lagen we s’avonds in Portosin een klein visserplaatsje aan de westkust van Spanje.
Toch wel onder de indruk van Finnesterre besloten de Schipper en Co op bedevaart te gaan naar Santiago de Compostella. Je kan nu eenmaal niet voorzichtig genoeg zijn. De reis gaat per bus die standaard 35 minuten te laat komt Omdat iedereen dat weet is het geen probleem. Wat zeuren we nu in NL over niet op tijd rijdende treinen. De kathedraal is een mooi stukje schoon metselwerk, men was er in de 12e eeuw al aan begonnen en omstreeks 1750 was men er mee klaar. Binnen is het allemaal bladgoud wat er blinkt maar dan valt vooral op hoe stoffig een en ander is. Schoonmaken is zeker niet de beste eigenschap van de beheerder.
Wel hing er midden in de kerk een lang touw naar beneden. Dacht eerst nog dat het touw er hing om te bungee jumpen maar dat was toch anders.
Wat sommigen misschien weten dat men de gewoonte heeft bij gelegenheid met een wierookvat van de nok van de Kathedraal door de ruimte te zwaaien . Dat hebben wij niet mogen meemaken.
Is zeker onder de nieuwe Spaanse anti rookwet verboden.
Terug in de haven zagen we nog een sterk staaltje regelzucht en bureaucratie van de Spaanse douane die maar eens besloten had een paar schepen te controlen. Niets geen Shengen en Europeese Unie. Bij binnekomst moet je een groot formulier invullen met alle gegevens van de Aurora. Zelfs het aantal cilinders van de motor willen ze weten. De Contentezza en de Shaula werden op het rooster gelegd. Gelukkig zonder verdere gevolgen want we zagen de Joost de schipper, al in het cachot zitten.
Aurora

• 21 Juni 2011 - 15:12

Anthony En Ineke:

Hallo, weer het nodige meegemaakt lees ik wel. Fijn dat het mooi weer is Milly (co) en jij schipper zullen wel enorm bruin zien als je terug zijn in Nederland. Je hadden toch nog wel iets anders te eten toen de vis niet wilde bijten?

• 21 Juni 2011 - 15:45

Jan Knuever:

Hallo Johan en Milly

ik dacht dat jullie die drugs aan het vervoeren waren ze hebben nl in spanje een nederlans zeilschip opgebracht, maar gelukkig houden jullie het bij tonijn,
    mooie verhalen overigens, je had schrijver moeten worden,

groeten jan

• 22 Juni 2011 - 06:35

Roelof:

Ik volg jullie op de voet via deze leuke reisverslagen.
    Goede reis verder.

• 24 Juni 2011 - 11:25

TILLY KLAVER:

Wat een belevenis allemaal en dat voor de nuchtere zeeuwen, moesten jullie niet niesen van de stoffige heiligen.Maar Milly je weet toch wel hoe zuidelijker je komt het tempo al relexter is, hier staan ze al te zeuren om niets ,en de meeste hebben geen geduld.De douane is er ook niet voor niets,ze doen ook hun werk naar behoren zo gaat dat nu eenmaal over de hele wereld.
    lieve groetjes

Atlantische oversteek

30 Juli 2011

We zijn er klaar voor
Johan en Milly

Wij varen deze zomer met onze boot AURORA een Wauquiez 40 Pilot Salon naar de Azoren en weer terug. Dit doen we samen met 14 andere zeilboten. We vertrekken 29-5 vanuit Vlissingen en gaan via de Belgische en Franse kust naar het kanaal eiland Geurnsey. Dan via Brest naar Noord Spanje. Bezoeken La Coruna, ontdekken de Ria's en via Lissabon gaan we in een 7 dagen durende oversteek naar de Azoren. Daar blijven we 18 dagen. Daarna via Zuid Engeland weer terug naar de thuis haven Den Helder. Via deze site houden we u op hoogte van ons avontuur.

Actief sinds 12 Mei 2011