A Coruña (378 mijl na L’Abra Wrach) - Reisverslag uit A Coruña, Spanje van Johan en Milly Tuinman - WaarBenJij.nu A Coruña (378 mijl na L’Abra Wrach) - Reisverslag uit A Coruña, Spanje van Johan en Milly Tuinman - WaarBenJij.nu

A Coruña (378 mijl na L’Abra Wrach)

Door: wacket

Blijf op de hoogte en volg Johan en Milly

12 Juni 2011 | Spanje, A Coruña

12-6-2011. Vandaag is het Pinksteren. Bij ons is het tot nu toe een beetje voorbij gegaan. Ik ben de laatste keer geëindigd met de vraag wat we we er van zouden merken als we het continentaal plat af zouden varen. Wel, iets omdat met name de deining uit het water verdwijnt. De zee werd vlakker.
We hebben in totaal 2,5 dag over die 378 mijl gedaan een gemiddelde van 6 knopen, wat gewoon erg snel is. Omdat we onder de depressie moesten komen, hebben we snel gebruik gemaakt van de motor als de snelheid op zeil onder de 5 knopen kwam. De tweede dag werdt het aan de eind van de dag nog behoorlijk ruw maar nadat de zon onder was ging ook de wind liggen en konden we weer met halve wind( voor de niet zeilers, wind die dwars op het schip staat) richting de Spaanse kust.
Rond twaalf uur nog een weerbericht via de sateliet telefoon binnen gehaald waarin we zagen dat het laatste stuk echt gemoterd moest worden want de wind was op. Allemaal in de depressie gezogen. Toch wel een uitvinding zo’n sateliet telefoon.
Toch was het een ongelofelijk mooie tocht met veel dolfijnen om de boot.
Dat begon al de eerste ochtend, we zaten te ontbijten en zien een flits langs het raam, dolfijnen. We hoorden ze een tjirpend geluid maken. In no time hadden meer dan 10 dolfijnen die om de boeg met ons mee zwommen. Na anderhalf uur had deze groep het wel gezien en weg waren ze. Een poos later zagen we een groep van 5 recht op ons af komen, springend uit de golven, doken onder en sprongen weer omhoog, onder de boot en het hele spektakel van eerder begon weer opniew. Zo ging het twee dagen door. Het mooiste was een moeder dolfijn met een heel klein jong bij zich. Dit is op z’n mooist, zo hoort het, en niet in gevangenschap !!
Jammer voor het Dolfinarium maar daar gaan we voorlopig niet meer naar toe.
Zaterdag 11-6 21.00 kwamen we aan in de Marina van A Coruña. Een prachtig geoutileerd en luxe havens. Toen we binnen kwamen stonden er al twee man van de haven ons op te wachten. Pakten de meerlijnen aan en legden de boot vast. LUXE. Die gasten moeten we maar voor de rest van de trip inhuren. Dat is nog eens service.
We waren het zesde schip wat binnen kwam en toen de achtste gearriveerd was ontstond er spontaan een feestje. En zo hoort het ook. Leo je champagne welke je vorig jaar gegeven had smaakte fantastisch.
In de loop van de nacht is de rest van de vloot binnen gekomen zonder veel last te hebben gehad van de verwachte harde wind. De tocht planning hadden we goed voor elkaar. De temperatuur is naar een aangename waarde gestegen, korte broek aan en we gaan de stad verkennen.
Tot horens,
Aurora

• 13 Juni 2011 - 11:44

Jntuinmankloet:

Wat fijn dat jullie zo genieten van je reis en dan al de dolfijnen rond de boot
    maak er maar mooie foto'/s van.
    Dan kunnen wij later er ook van genieten.
    Leuk dat ik het reisschema heb dus kan ik jullie goed volgen .gisteren in Oudorp geweest, Rogier en Pascal waren er ook naar toegekomen en natuurlijk ook Femke .Ze heeft al een eigen willetje, mooi om te zien .
    het was een leuke dag.Ina is gevallen op straat met twee tassen boodschappen over een opstaande stoeptegel,dus die zit een beetje in de lapmand . maar het valt allemaal nog al mee.verer geen nieuws,veel liefs mama

• 14 Juni 2011 - 08:11

Frank Meeuwesen:

Jan en Milly

Volgens mij genieten jullie met volle teugen van de reis. Fijn dat het beltegoed voor je telefoon nu goed van pas komt. Behouden vaart.

• 14 Juni 2011 - 14:25

Anthony En Ineke:

Wat een fantastiesche reis is het voor jullie geniet dus met volle tugen zou ik zeggen, jammer dat er geen foto's van de dolfijnen op de site staan maar dat komt hoop ik nog wel. En Milly ben je inmiddels ook al een volleerd stuurvrouw geworden?

Verslag uit: Spanje, A Coruña

Atlantische oversteek

30 Juli 2011

We zijn er klaar voor
Johan en Milly

Wij varen deze zomer met onze boot AURORA een Wauquiez 40 Pilot Salon naar de Azoren en weer terug. Dit doen we samen met 14 andere zeilboten. We vertrekken 29-5 vanuit Vlissingen en gaan via de Belgische en Franse kust naar het kanaal eiland Geurnsey. Dan via Brest naar Noord Spanje. Bezoeken La Coruna, ontdekken de Ria's en via Lissabon gaan we in een 7 dagen durende oversteek naar de Azoren. Daar blijven we 18 dagen. Daarna via Zuid Engeland weer terug naar de thuis haven Den Helder. Via deze site houden we u op hoogte van ons avontuur.

Actief sinds 12 Mei 2011