Cherbourg 1-6-2011 - Reisverslag uit Vlissingen, Nederland van Johan en Milly Tuinman - WaarBenJij.nu Cherbourg 1-6-2011 - Reisverslag uit Vlissingen, Nederland van Johan en Milly Tuinman - WaarBenJij.nu

Cherbourg 1-6-2011

Door: wacket

Blijf op de hoogte en volg Johan en Milly

02 Juni 2011 | Nederland, Vlissingen

De omstandigheden waren dus niet gunstig. Op dinsdag 31 mei om 11.30 weg uit de jachthaven en eenmaal buiten in het Kanaal stonden er golven van zo’n 2 meter met uitschieters naar 3. En daar moesten we dus 145 mijl, zo’n 265 km voor wie niet weet hoelang een zeemijl is, tegenin. Daar wordt je moe van. En dat was nu net niet de bedoeling. Het was koud,met regelmaat sloeg het water over de boot heen kortweg dit hoort niet bij vakantie.
Gelukkig begon in de loop van vandaag woensdag de dag met een mooie zonsopgang , nam de golfhoogte en wind af tot prettige omstandigheden en lag met de lunch de eerste tonijn op het bord. Wellenswaar uit blik maar je moet ergens beginnen. De hengel ligt al standby. Dit aangevuld met een prettig over de tong rollend glaasje wijn maakte het vakantie gevoel echt weer aanwezig. Aan de Normandische kust kan een stroom staan van 2 a 3 knopen, voor wie niet weet wat een knoop is, nee niet degene die u af en toe eens meer zou moeten tellen, de hier gebezigde knoop staat voor 1 mijl per uur. En wat een mijl is, zie hierboven. Een en ander is ooit door Michiel de Ruyter uitgevonden, die begon uiteindenlijk zijn carriere in een touwslagerij. Wie het niet geloofd het staat op internet. Gelukkig hadden we die mee want anders waren we nu nog steeds op zoek naar de ingang van de haven van Cherbourg.
Wat te zeggen over Cherbourg. Het lijkt wel de achtertuin van Engeland, zoveel Engelsen zijn er. Je zou niet zeggen dat ze eeuwen lang hun gezworen vijanden zijn geweest. Zelfs de havenmeester, zo’n chap heet Capitainerie, spreekt Engels.
Komen wij daar met het Ocean people flotielje, vragen die Lymies wat wij hier komen doen. Laat ze naar hun eigen kijken. Als ze dan horen dat we op pad zijn naar de Azoren, komt er toch wel een bewonderende blik. Engelsen steken eens in hun leven de Noorzee over om daar de rest van hun leven in de pub over kunnen verhalen. Dat het meestal een ferry was mag de pret niet drukken.
Efin we liggen dan in Cherbourg het zout tot de tweede zaling. Voor wie niet weet wat dat is dat zit ergens aan de mast. De Captan en Co-Captan zijn ook wat slecht opgedroogt dus daarom tot in Guernsey

• 04 Juni 2011 - 20:10

Harro:

Lieve Milly en Johan

Wat een belevenissen. Wat meer dan een routine rondje langs de Waddeneilanden. Erg leuk jullie verslagen.
    Hier is alles volgens begaande paden.
    Zondag na vertrek bij jullie gegeten met mamma bij Vrouw in de Polder.
    Maandagavond gegeten bij de opvolgster (huizenfonds sorren) van Tien in Ouddorp.
    Overdag wat gewerkt in de tuin. Dinsdagmorgen terug naar Zoetermeer en in de middag naar de notaris voor het tekenen van de papieren voor de koop van het appartement. Toen ook maar een hapje gaan eten om het te vieren. Woensdag voor 8.00 uur waren we in Berkel oppassen en daar 's avonds gegeten. Natuurlijk veel plezier met dat kleine grietje , dat net loopt. Tussendoor nog naar Zoetermeer geweest voor een vergadering.
    Donderdagmiddag hadden we een afspraak in Houten bij het aanbevolen keukenbedrijf. Daar ruim 2 uur gezeten om de nieuwe keuken in te vullen. Het blijft nog een hele puzzel.
    Over 14 dagen daar weer afspraak. In de tussentijd nog maar in wat andere zaken kijken.
    Vrijdag onder meer boodschappen en vandaag kwam Kirsten met de jongetjes (Tjalling heeft vrijgezellenfeest). Ze zijn net na het eten weggegaan en wij hebben de boel opgeruimd. Tien is even onder zeil.
    Ik hoop dat julle op volle zeilen varen.
    Het allerbeste en veel plezier

Harro en Tineke

• 20 Juni 2011 - 17:51

Gerard Mul En Jo Mol:

Vandaag 20 Juni jullie reisverslagen gelezen eerder had ik geen zin en tijd.
    Ben vorige week woensdag 15 juni uit het ziekenhuis gekomen dus dat was wel even wennen. Ik heb genoten van de uitgebreide verslagen en we wensen jullie nog veel plezier en een goede vaart voor de komende tijd.
    Aan de Weidemolen gaat het goed.

Verslag uit: Nederland, Vlissingen

Atlantische oversteek

30 Juli 2011

We zijn er klaar voor
Johan en Milly

Wij varen deze zomer met onze boot AURORA een Wauquiez 40 Pilot Salon naar de Azoren en weer terug. Dit doen we samen met 14 andere zeilboten. We vertrekken 29-5 vanuit Vlissingen en gaan via de Belgische en Franse kust naar het kanaal eiland Geurnsey. Dan via Brest naar Noord Spanje. Bezoeken La Coruna, ontdekken de Ria's en via Lissabon gaan we in een 7 dagen durende oversteek naar de Azoren. Daar blijven we 18 dagen. Daarna via Zuid Engeland weer terug naar de thuis haven Den Helder. Via deze site houden we u op hoogte van ons avontuur.

Actief sinds 12 Mei 2011