Honfleur - Reisverslag uit Honfleur, Frankrijk van Johan en Milly Tuinman - WaarBenJij.nu Honfleur - Reisverslag uit Honfleur, Frankrijk van Johan en Milly Tuinman - WaarBenJij.nu

Honfleur

Door: Wacket

Blijf op de hoogte en volg Johan en Milly

20 Mei 2012 | Frankrijk, Honfleur

20-5-2011
Honfleur. Het meest schildeachtige stadje van Frankrijk.
Geachte lezer(es)
Het heeft een paar dagen geduurd maar in de tussen liggende havens was de internet verbinding zo slec ht dat het de schipper niet gelukt was u deelgenoot te maken van onze beleveningen.
In Duinkerken zijn we s’ochtends vroeg om 3 uur vertrokken, niet naar Boulogne aan Zee maar naar het verder op gelegen Dieppe. De wind was gunstig zodat we in 18 uur 107 mijl hadden afgelegd. Het zeilde als de spreekwoordelijke brandweer.
Dieppe was een positieve ervaring, een veel leukere stad als gedacht. Leuke Promenade langs de haven, welwillend personeel welke je naar je plaatse begeleide. Kort weg helemaal goed. Omdat we toch het vizier hebben op verder gelegen doelen zijn we volgende dag nog doorgevaren naar Fecamp.
Hoewel we best al wat plaatsjes hebben gezien aan deze kust ontbrak zowel Dieppe als Fecamp nog aan het lijstje.
We kennen natrurlijk allemaal de Krijtrotsen bij Dover maar wat veel minder bekend is dat aan de Franse kant dit soort krijtrotsen ook in ruime mate beschikbaar zijn. Hier en daar zit er een kerf in de rotsen en dat is dan gelijk een haven. Twee grote pieren steken een eind de zee in, een gat van dertig meter en daar moet je dan door naar binnen. Met laag water is het best indrukwekkend want kalm weer hebben we tot op heden niet gehad. Meestal tot 4 Bfr met uitschieters naar 5 Bfr en dan ook nog veelal uit het zuidwesten.
En dan gisteren de 19e van Fecamp naar Honfleur. Onder langs de kust naar de monding van de Seine, zo’n kilometer of 7 de rivier op en dan via een sluis en een brug naar de meest schilderachtige haven die je maar voor kan stellen. Nu vinden dat meer mensen en die komen dan ook met busladingen vol.
Om in deze haven te komen moet er een brug open. Die draait op vaste tijden zodanig dat wij reeds een paar uur voor de brug lagen te wachten. Over die brug lopen drommen mensen, zeker op een mooie zaterdag middag, zodat we toen we eenmaal naar binnen gingen we door een haag van mensen de haven invoeren. Het leek wel de rode loper bij een premiere, zoveel (amateur) fotograven langs de kant.
Gewoon rustig blijven, geld ook voor Co, en de routine dingen doen die we altijd doen.
Keurig inparkeren onder het toeziend oog van honderden stuurlui op de wal. U moet weten de terrassen lopen hier tot aan de rand van de kade muur.
Het leuke is dat je dan ook vanaf de kuip het toetje kan bestellen. Dat hebben we niet gedaan maar zou wel kunnen.
We blijven nog een paar dagen hier in Honfleur. Veel kunst kijken. Er zijn hier net zoveel Galerijen als restaurantjes en je ziet de schitterendse dingen. Daarnaast hebben ze hier een vrouwelijke havenmeester van minsten 1 meter 90 die al helemaal blij was dat ze de schipper eens recht aan kon spreken. Echt een grote meid.
We kregen gisteren avond ook nog bericht van kenissen op de Bull welke vandaag vanuit Cowes op pad gaan naar La Coruna. Vandaar door naar de Ria’s. De bofferds. Hebben iets meer tijd als wij.
Luutjes, Hier laat ik het bij. Tot lezens.
AURORA

• 24 Mei 2012 - 08:36

Tilly:

Goedemorgen Schipper en Co, zo te lezen hebben jullie een mooie route om vakantie te vieren,zo langs de kust van France. wat is het leven toch mooi.Als ik de verslagen lees dan waan ik mij daar, lekker met een strohoed op in die energie dat is vakantie.
    geniet ervan de groeten van Tilly

Johan en Milly

Wij varen deze zomer met onze boot AURORA een Wauquiez 40 Pilot Salon naar de Azoren en weer terug. Dit doen we samen met 14 andere zeilboten. We vertrekken 29-5 vanuit Vlissingen en gaan via de Belgische en Franse kust naar het kanaal eiland Geurnsey. Dan via Brest naar Noord Spanje. Bezoeken La Coruna, ontdekken de Ria's en via Lissabon gaan we in een 7 dagen durende oversteek naar de Azoren. Daar blijven we 18 dagen. Daarna via Zuid Engeland weer terug naar de thuis haven Den Helder. Via deze site houden we u op hoogte van ons avontuur.

Actief sinds 12 Mei 2011